En söndag i början av mars
Tji fick ni som trodde att våren var kommen. Icke! Men alltså, finns det på riktigt något mysigare än snö? Jag tror faktiskt inte det. Jag menar, tänk när hela världen glittrar, till och med luften! Och allt blir liksom lite ljudisolerat, som om man hade sockervadd i huvudet. Inte den typen av huvudsockervadd som ibland uppstår när man håller på att somna på en tråkig lektion, utan den där mjuka, ljudlösa sockervadden som gör att all känns väldigt lugnt och skönt. Det kan i och för sig också bero på glaset med vin man druckigt innan man ger sig ut för att pulsa i snön, det har också sockervaddseffekt. Men man får passa så att det inte blir för mycket, för då ser man inte det fina glittret. Och glittret är viktigt.
 
Ikväll drack jag och Karin varsit glas vin. Och jag åt salta jordnötter till middag. Fastän det är söndag. Är det det här som är vuxenlivet? Alltså jag antar det, för var det inte så man sa när man var liten, att när jag blir stor ska jag göra precis vad jag vill! Man sa det också gärna ganska trotsigt efter att mamma eller pappa hade sagt nej till något man ville göra, som till exempel att titta på en film fastän det var soligt utomshus och päronen tyckte att man borde leka i trädgården istället.Och ja, nu var det ju faktiskt så att Karin och jag var sugna på ett glas vin ikväll. Så då blev det så, precis som vi ville. Även om det kanske inte var så 10-åriga Kajsa föreställde sig vuxenlivet. Fast vad visste hon liksom? Hon trodde nog att när man var 26 började man väl närma sig pension, firade studenten för sina egna barn och löste korsord på fredagkvällarna. Knypplade lite också kanske. Det där med korsord förekommer visserligen ibland. Jag svänger ganska snabbt mellan att bete mig som om jag fortfarande tror att jag är 20 till att vara tant. Men jag gillar det. För då kan jag ju välja mellan ett glas vin eller ett korsord liksom. Och skulle jag känna mig riktigt crazy skulle jag ju faktiskt kunna kombinera. Jag kanske är en jävel på korsord på fyllan, vem vet?
 
Äh, så länge man typ borstar tänderna och placerar sin tjänstepension är man väl vuxen antar jag. Och det gör jag ju.
 
Godnatt ♥
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress