Cairns

Fredrik och Niclas har påbörjat sin dykarutbildning. Den består av fem dagar; två dagar här i Cairns och tre dagar på båt i barriärrevet. Jag tar inget dykarcertifikat, med följer med på båten för att snorkla. Detta innebär dock att jag har två dagar med egentid. Jag gillar egentid, men det kan också vara väldigt frustrerande. Det är t.ex sjukt svårt att smörja sig själv på ryggen med solkräm. Och vem ska vakta mina saker vid poolen när jag går till supermarket för att köpa chips till lunch? Eller ännu bättre, köpa chipsen medan jag ligger kvar och slappar.


Igår var det molnigt och äckelsvinavarmt, så jag hängde i en galleria. Jag hittade en tebutik och gick runt där inne som The mad hatter medan jag tittade, klämde, luktade och smakade. Kom ut med alldeles för dyrt iste. Däremot köpte jag inga nya shorts, vilket jag borde gjort. Och ingen ny handväska, vilket jag verkligen borde gjort. Om ni vet hur den jag har nu ser ut kan ni inte annat än hålla med.

Idag spenderar jag dagen vid lagunen vid havet. Jag vaknade med lite hemlängtan idag, men efter att ha glidit ner i poolen här, med utsikt över havet, längtade jag betydligt mycket extremt mindre hem igen. Men jag saknar såklart alla vänner, resten av min familj och mina kollegor! Däremot ruskväder, tidiga mornar till jobbet och min granne - not so much.

På vägen till lagunen i förmiddags promenerade jag förbi några träd fullproppade med flygande hundar. De hängde där i klasar och för första gången kunde jag se dem på ganska nära håll. De var riktigt söta.

Jag är sugen på mat. Riktig mat. Hemlagad mat. Inte fyradollarsmiddag på ett hostel, billiga konserver eller chips. Fast det är ju i och för sig svårt att vara sugen på chips efter att ha proppat i sig en påse till lunch pga att jag var sugen på chips innan.

Det är konstigt vilja cravings man får när man reser. Två veckor in i asienresan för några år sedan hade jag kunnat offra ett par tår för lite pannbiff. På den här resan är min största craving en fet jäkla räkmacka, med massor av räkor, majonnäs och ägg. Ahmagad. Och saltgurka. Sånna där man fiskar själv på Åkrahallen.

Här sitter jag nu i alla fall, och njuter av dagen trots avsaknad av räkmacka.


Flisan

Det finns ett svenskt café i Nelson, NZ där de serverar skagenmackor! Tror jag...

Svar: Gooott! Det finns ett svenskt café här i Cairns med, men deras räkmackor ser ut att ha typ fyra räkor och kostar ändå en förmögenhet...
Kajsa Lindström

Anonym

Och vi saknar dig! Vi pratar om dig ofta och många av oss följer med dig på alla äventyr genom bloggen.
Kramar
Annelie

Svar: Åh vad kul, ni är väl för goa! :) krama alla från mig! <3
Kajsa Lindström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress