Arthurs Pass och Fox Glacier

I det här landet är det dåligt med mottagning. Därmed uppkoppling och även bloggande, men jag får göra vad jag hinner och kan.


Först måste jag säga att det är ett fruktansvärt vackert land. Jag hade väntat mig vackra vyer, dalar och berg och Nya Zeeland har överträffat alla förväntningar jag hade. Vi åker mycket bil, på långa slingriga vägar. Ibland är det kossor på vägarna. Och hela tiden mil efter mil efter mil med utsikter.

Når vi kom till Arthurs Pass i förrgår var det eftermiddag, så det var försent att ta på sig några större projekt. Vi valde att gå en kortare vandringsled till ett vattenfall. Det var en lagom tur för dagen, och förutom vattenfallet såg vi pyttesmå, klotrunda, gröna fåglar. Och träd och annat skogigt typ.

Igår gav vi oss ut på en längre vandring, som tog oss ca sex timmar. Det låter inte så långt, men med tanke på hur mycket uppför det var så kändes det vansinnigt långt, och det var ganska jobbigt. Vandringsleden gick upp på ett av bergen i Arthurs Pass och gav en rejäl utsikt. Det är så synd att man inte får med sånt där på bild på ett bra sätt, det blir liksom aldrig riktigt som när man ser det i verkligheten. På vissa platser har jag t.o.m helt struntat i att ta några bilder, för jag vet att det inte kommer att bli tillräckligt bra ändå. Men på toppen av berget försökte jag ta några bra bilder, men ja - ni ser ju resultatet. Jag är helt enkelt inte byggd för att stå i brygga på berg. Eller någon annanstans heller gissar jag.

Sista biten upp på toppen var jag mest arg. Jag trodde säkert tre gånger att det bara var ca 20 meter kvar till toppen, och sen när jag kom upp så dök det upp en ny toppjävel bakom, lite längre bort och lite högre. Så det var bara knata på. Men det var så värt det!

Sakta men säkert hasade vi oss ner för berget och satte oss i bilarna igen. Vi åkte genom resten av passet så att vi kom ut på västkusten och spenderade natten på en kamping där.

Vi sover fortfarande i tält om nätterna. Trots att det är lite väl hårt åt höfterna så är det ändå riktigt mysigt tycker jag. Bara en natt hittills var det kallt, men då var jag glad åt min svindyra sovsäck. Vi är kompisar nu, fastän den kostade mer än den jag tittat på först. Så går det när man ska köpa sovsäck på tio minuter. Okej, jag ska sluta älta nu.

I morse vaknade vi, åt vår grötfrukost och tog en morgonpromenad genom en mysig skogsdel vid kampingen. Skogarna är sjukt täta här och på de flesta ställen går det knappt att kliva ut i skogen alls. Men ack så vackert!

Resten av dagen har vi i princip åkt bil, mot Queenstown. Vi stannade efter vägen för att titta på en glaciär, Fox Glacier. För att komma upp på självaste glaciären behövde man åka helikopter, vilket vi inte gjorde. Istället promenerade vi till en plats där man kunde se en del av den. En liten del. Som var smutsig. Så det var inte så spännande.

Så efter en lång bilresa kom vi alltså hit, till Queenstown. Och nu har jag försökt blogga i typ två timmar och blivit avbruten av en amerikan massor med gånger, så jag har kommit av mig helt. Men han var trevlig, så det är okej.

Nu ska jag nog gå och lägga mig. I min svindyra sovsäck.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress