Abel Tasman National Park och Nelson

Förlåt för att jag tjatar om nationalparker, men jag tycker ju så mycket om dem! Igår var vi i Abel Tasman National Park. Vi hade åkt till en kamping i närheten dagen innan så att vi kunde tälta och vakna på plats. Så efter att vi gått upp igår morse tog vi bilen till kusten, Kaiteriteri, åt frukost på ett café och åkte därifrån vidare med båt in till nationalparken. Det finns nämligen inga bilvägar in till promenadlederna.


Vi valde en vandringstur som skulle ta ca 5.5 timmar, och det blev ganska precis så länge. Båten släppte av oss vid en strand och vi knatade ner efter kusten tillbaka. Det är Nya Zeelands mest populära vandringsled, och jag förstår varför. Även om det såklart gick en del uppåt och nedåt så var det en väldigt bekväm led att gå. Utsikten var vacker, skogen mysig och vi hade återigen riktigt tur med vädret. 24 grader och strålande sol. Så när vi kom till slutet av vår vandring solade vi lite på stranden medan vi väntade på båten. Eller ja, Nic solar inte så mycket för då blir han bränd på typ noll sekunder. Jag pratade lite med en mås också.

På kvällen var vi tillbaka på samma kamping och åt äggmackor. Gott! Det var dessutom första natten som t.o.m jag tyckte att det var lite för varmt i tältet.

Vi är nu alltså i norra delen av södra ön, och om bara ett par dagar åker vi över till nordön. Idag har vi åkt till vårt näst sista stopp på sydön, Blenheim. Härifrån utgår ridturen jag ska på imorgon och ikväll skämmer vi bort oss med en lite finare brasiliansk restaurang. Som om vi trodde vi har råd med sånt nu liksom.

På vägen hit stannade vi till i Nelson. Mest bara för att spatsera runt lite i stan, äta lunch och få panik av att köra inne i centrum. Jag körde. Vi åt frozen yoghurt också, den första äckliga jag ätit. Men lunchen var god och marknaden vi hittade var jättemysig! Vi köpte ekologiska vindruvor, som jag mumsar på i denna stund. Shit vad vi äter.

Just nu är det 21 grader, det märks att vi är längre norrut. Vi befinner oss på en skabbig kamping och har för natten hyrt ett litet rum i en stuga typ. Varmvatten i duscharna kostat 1 dollar för fem minuter. Och eftersom att vi faktiskt ska äta ute får jag nog kosta på mig några varma minuter.

Jag tror att väggarna här inne är gjorda av plywood. Ett lager.

Måste bara tillägga: vattnet i bäckar och sjöar är så galet klart här! Annat än i månsan liksom.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress