Regnskogstur från Cairns

Vi har varit i Cairns i några dagar nu. Den varmaste och norraste (kan man säga så?) platsen vi åker till i Australien. Första dagen i Cairns slappade vi bara. Och tvättade. Den finns en pool vid vårt hostel, så där hängde vi mesta delen av dagen.


I måndags åkte vi iväg på en tvådagarstur i regnskogen med Uncle Brians. Jag skulle våga påstå att det var den bästa turen vi åkt på. Guiderna var sjukt roliga och engagerade, maten var bra och vi fick se och göra mycket utan att stressa. På måndag morgon kom vår guide Richie med Gus the bus och hämtade oss utanför vårt hostel. Det var tidigt på morgonen, men vår guide hade troligtvis tagit en överdos av ADHD och LSD till frukost med tanke på att han hade energi för hela bussen. Han var superglad, jättetaggad och tjoade saker som "ahmagaaad, I'm so fucking excited, we will just destroy this shit today, whaaa!!", "this is Gus the bus and he fucking love u-turns!!" och "this day will be fucking great, I can feel it already guys!!!". Det var mycket fuck. Men energin smittade snart av sig och han ansträngde sig verkligen för att alla skulle ha en riktigt rolig dag.

Under dag ett stannade vi på fyra olika badställen i regnskogen. På första platsen gick vi en liten tur och guiden visade bland annat en växt vi ska akta oss för. Kommer man åt växten kilar den in små giftiga hår under huden som kan orsaka smärta i upp till två år. Det känns tydligen som om kroppen brinner och det finns dem som valt att hugga av sig sin arm istället för att stå ut med smärtan. Han visade också ett vattenhål, där över 30 personer drunknat på grund av sugkraften i undervattenströmmarna. Behöver jag påpeka att alla som chansat på att bada där och drunknat var män mellan 18 och 24 år? Utöver detta såg vi massor med fjärilar, några sköldpaddor och badade i en större del av en bäck.

De flesta bilder i det här inlägget har förresten guiden tagit.

Det andra stoppet var en badplats med vattenfall och naturlig rutschkana. Jäkligt roligt och inte ett dugg vass att åka på. Som plast fast... Sten då. På bilden när jag och Fredrik åker var det meningen att jag skulle sitta på hans rygg. Det gick sådär.

Den tredje badplatsen var också ett vattenfall. Iskallt vatten. Niclas fick stå för slänga-med-håret-så-att-det-blir-en-vacker-bild-bilden.

Stopp nummer fyra var en liten större sjö. I den fanns en sötvattenskrokodil, men eftersom "very few incidents have been reported" så skulle man tydligen inte oroa sig!? Om man såg den skulle man tydligen dock undvika att typ krama den. Vi såg den inte, men jag lovar att den säkert hade ätit oss om den såg oss.

I bussen lekte vi lekar, så på bilden där det ser ut som om Fredrik och Niclas laddar inför årets tungkyss försöker de egentligen bara flytta en gummiring från en tandpetare till en annan.

På kvällen blev vi avsläppta vid en eco lodge, ett väldigt miljövänligt hostel där vi skulle sova. Det var bara vi tre, en brittisk tjej och en fransk kille som valt att göra två dagar, så på kvällen hängde vi ihop alla fem och spelade pingis och slappade i hängmattorna. Det blev dock en tidig kväll, med tanke på att vi skulle iväg 5.30 dagen efter för att paddla kanot med en annan guide, Dee. 

Att åka iväg 5.30 för att paddla kanot kan låta extremt. Men med tanke på att vi slapp paddla i strålande solsken och fick en fantastiskt vacker morgontur var det mer än värt det. Det kändes märkligt att vandra i högt gräs med en paddel i högsta hugg, medan stjärnorna fortfarande lyste på himlen och solen knappt börjat gå upp. Men jag skulle våga påstå att paddelturen var något av det vackraste jag upplevt. Det såg ut som en disig, svartvit och isig oktobermorgon över sjön, men det var ju förstås ändå minst 25 grader varmt. Och sen började solen leta sig upp och ge ljus över träden.

Vi spanade efter näbbdjur från kanoten, och jag tror att Fredrik och jag hann skymta en på vattenytan innan den snabbt som sjutton dök ner. Vi såg också en massa vackra fåglar.

När vi klev ur kanoterna och gick tillbaka såg bi hur stora och MÅNGA spindelnät som fanns i det höga gräset. Plötsligt var jag glad att det varit så mörkt på morgonen.

Efter kanotturen åt vi frukost och laddade för dagens nästa äventyr; mountainbike. Jag har aldrig cyklat på en mountainbike förut, och det var verkligen inte lätt! Det tog en bra stund innan jag vande mig vid att det faktiskt gick att cykla över stenar, i vatten och i gropar. Det var svårt och bland det absolut jobbigaste träningspasset jag tagit mig igenom. Aldrig har jag svettats så mycket och benen var som spagetti efteråt! Men det var roligt och jag är riktigt stolt att jag tog mig igenom 14 km trots långa uppförsbackar och strålande sol.

Behöver jag säga att vi inte orkade göra mycket annat fram tills att bussen hämtade oss från eco lodgen senare på kvällen?

Galet bra tur, vi är mer än nöjda!


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress