Sydney

Idag har vi säkert betat av minst 1.5 mils promenerande. Gött! Och det var vansinnigt skönt att sova.


Vi började dagen med frulle i det gemensamma köket där My och Fanny bor. Mätta och belåtna tog vi oss ut i värmen. Har varit så himla skön temperatur idag, ca 26 grader. Inte för varmt, inte för kallt - perfekt! Och betydligt bättre än när vi kom igår, då det spöregnade!? Det hade knappast jag bestämt att det skulle göra i alla fall. Men idag var det soligt, så blekfisiga som vi är var det bara att langa fram solkrämen.

Vi promenerade först genom den botaniska trädgården och tittade på fåglar, fiskar och ålar. Och nojade över dödsspindlarna som troligtvis satt och laddade inför att attackera oss bland trädgrenarna. Äckel. Jag tycker himla mycket om botaniska trädgårdar och parker, som oaser i storstäderna.

När vi kom ut ur trädgården kom vi till hamnen, så vi promenerade vidare där och kikade på operahuset. Det var häftigt att se, då började det kännas som om jag faktiskt är här! Det såg ut ganska precis som jag hade tänkt mig, lite synd att man inte får knata in och kika som man vill bara. Vi knatade istället in på en restaurang bredvid, där My jobbat, så att hon kunde lämna in sina jobbkläder. Både hon och Fanny har sagt upp sig för att resa runt lite. Efter detta avnjöt vi en sensationell lunch på Donken.

Eftermiddagen bestod av mer promenerande. Har numer full förståelse för att jag är utesluten från jobbets stegräknartävling. Vi gick genom stan (inte hela förstås), in i ett par butiker och sedan gick vi till Sydney Tower Eye. Eller gick, vi fick ju hissa oss upp såklart, tornet är ju tydligen 309 meter högt. Utsikten var rejäl, minst sagt. Det ingick någon slags 4D-film också. Brillorna var roligare än filmen.

Efter tornkik köpte vi busskort och SIM-kort och handlade. Sedan gick vi hem, och nu är jag något mör i fossingarna. Och lite trött, igen. Haft en riktigt bra dag i alla fall, och imorgon väntar Bondi beach! Sen lämnar vi Sydney imorgon kväll, med nattbuss till Byron Bay.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress