Byron Bay

Sista kvällen i Byron nu. Måste säga att det är himla mysigt i den här lilla staden. Precis vid havet, trevliga - om än typiska turistgator - stråk och nära till natur. Sydney kändes väldigt anonymt, som vilken storstad som helst, så Byron har varit mycket härligare.


Igår tog vi en vandringstur till Cape Byron, upp till en fyr som tydligen ligger på Australiens östligaste punkt. Jäklar vilken fin promenadväg! Vi gick i ca 1,5 timmar tror jag, men jag hade utan tvekan kunnat spendera en hel dag med att bara promenera, kika på utsikten och njuta av växtligheten och vädret. Så jäkla fint! Vägen varierade mellan asfalt, stig, trätrall och trappor som snirklade sig uppåt efter kusten och mot fyren som låg på toppen. Eller låg, den ligger väl kvar idag med antar jag. Underbart var det i alla fall, och att motionera där slog dammarna i Sala stadspark tusen gånger om.

Idag har vi tagit vår första surflektion! Apropå ingenting. Eller det var inte Mys första, hon har provat en gång tidigare. Men med tanke på hur svårt det är så förstår jag att hon ville gå grundkursen en gång till.

Jag laddade inför ett nytt slagsmål med havet, denna gång utrustad med bräda. Så även om jag kastades runt i vågorna (som den superstereotypa australiensaren påstod var bra för nybörjare) så kunde jag i alla fall göra lite motstånd. Det var galet roligt, väldigt svårt och det tuffaste träningspasset jag varit på på länge. Jag var faktiskt inte helt kass heller, jag kom upp på första försöket, även om jag åkte ner lika fort igen. Såhär i efterhand är jag minst sagt mörbultad (känner mig som ett tappat äpple brukar se ut, sådär brunfläckigt och mosigt och har matchande blåmärken på höger och vänster arm från snytingar av brädan) men definitivt sugen på att surfa mer! Det var absolut inte sista gången.

Efter surfing och lunch tog vi en liten shoppingtur och jag köpte en snygg klänning jag inte behövde men inga shorts som jag egentligen skulle ha. Sen hängde vi lite på stranden och nu är vi trötta. Haha knappast några party animals här.

Imorgon åker vi vidare till Surfers Paradise!

Väder: igår soligt och jättevarmt, idag molnigt och ca 30 grader varmt.
Mat: billigt som fan = hemgjord tonfisksås till lunch och nudlar till middag.
Hostel: Nomads Byron Bay. Rent, fräscht och massor med party (för dem som orkar haha!). Vår grupp på sex personer delar rum med två tjejer som båda har enorma problem med att öppna dörren med nyckelkortet utifrån av någon anledning.
Djur: mer spindlar, Eastern Water Dragon (superstor ödla), manet. Kossor.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress