Blenheim och Picton

Sista kvällen på sydön ägnar vi åt att titta på film. Det var verkligen inte igår och trots att det är en macho Fast and Furious-film på ett hostel så är det riktigt mysigt att krypa ner i en fåtölj med en påse chips och bara hänga.


Det har varit en bra dag och än en gång är jag tacksam att vädret varit med oss. Eller mig, om man tänker på idag. För idag har jag varit på ridtur. Gården vi utgick ifrån låg en liten bit utanför Blenheim och hade ca 20 hästar, massor med hundar och även katter. Ägarna har tagit hand om djur som farit illa pga misshandel frän tidigare ägare eller bara tagit över dem från andra som inte längre kan behålla dem. Det gäller även hästarna. Alla pengar för ridturen går direkt till hästarna och detta kändes som ett självklart val av ridtur.

Vi var tre "kunder", flera volontärer och de två ägarna på turen. Eftersom att de andra två kunderna var nybörjare blev det en lugn tur, men jisses vad härligt det var! Jag fick låna hästen Pepper och vi blev nog ganska bra kompisar. Jag saknar att hålla på med hästar så det var väldigt roligt att få ägna några timmar till att rida och pyssla. Men det känns att det inte är ofta jag rider, efter bara en timme på hästryggen hade jag himla ont i rumpan. Och då var det ändå en timme kvar.

När vi kom tillbaka från ridturen var jag genomblöt upp till knäskålarna. Vi red i ett bar bäckar och floder, som inte var så djupa men pållarna passade på att plaska upp vatten av allt de var värda för att svalka sig. Och sina ryttare.

Nu ska vädret tydligen bli sämre framöver. Så vi får se hur vi lägger upp de sista två veckorna. Två veckor kvar!? Galet. Det blir skönt att komma hem, det är det alltid, men jag blir troligtvis rastlös igen inom några veckor.

Slänger med en bild från gårdagens godmiddag också, på den brasilianska restaurangen vi åt på. Det var jättegott och jag mådde illa hela kvällen efter att ha tryckt i en dessert i den redan tvärmätta magen.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress