Verona

Vi hade tur och fick åka bil med Martina och Olov från Pisa till Verona eftersom att de skulle åt samma håll. De har dock swishat vidare hemåt, så nu är Fredrik och jag ensamma på resan.

Sista kvällen i Pisa blev en myskväll på restaurang med pasta, pannacotta och vin. Ni vet att jag nämnde fläkten på hotellet i mitt förra inlägg, den som gungade och hade sig? Vi löste det. Vi hängde en tyngd, dvs min necessär, i den. Då blev den lite mindre sprattlig och mycket tystare.

 

Igår kom vi då alltså fram till Verona och till nästa hotell. Det hör hotellet har AC, hallefuckingluja. Utan den hade vi nog kolat vippen här, det är 37 grader varmt. Och den temperaturen såg vi nr kl var typ 17.00. Hett!

Igår knatade vi ner på stan och såg oss om. Vi satt en stund på Piazza Erbe, gick på en marknad där, köpte färgglad pasta och åt sedan... Mer pasta. Det handlar mycket om mat här. I'm not complaining. Middagen avnjöt vi bredvid amphiteatern.

 

Idag tog vi lång sovmorgon. Det är ändå för varmt för att göra något på dagen, så vi sov lääänge. Det var skönt. Efter två nätter med endast takfläkt gjorde AC susen för sömnen. När vi väl kvicknat till gick vi ut på stan för att svettas igen. Så dagen bestod av svett, glass, svett, ett besök till Julias balkong, mer svett och sen mat. Igen. Efter maten spenderade jag dessutom tre timmar med att äta körsbär, oliver, croissanter och chips inne på amfiteatern, på min första opera! Fredriks första opera också. Alltså om jag skriver konstigt får jag be om ursäkt, men det är Fredriks fel. Han ligger bredvid och pickar på mig.

Var var jag? Just det, opera! Jag hade väntat mig tre timmars oförståeligt "bapetibapeti", som italienare låter som, och det var precis vad det var. Men det gjorde inget, för någon hade varit turistvänlig nog att sätta upp tv-skärmar med engelsk översättning. Det var himla tur. Operan handlade om olycklig kärlek där man dör i slutet, ni vet som det brukar vara i Verona. Och det var över all förväntan! Jag kände att det helt var mon grej att sitta under öppen himmel på en sokvarm "stenbänk", mumsa godsaker och lyssna på opera.

För övrigt vill jag tillägga att de italienska knotten är förjävliga, vi ser ut som om vi kommit hit med böldpest.

Imorgon reser vi vidare till Gardasjön!

 
 
Emelie Karlsson

Åh Verona! Romeo & Julias vackra stad

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress