Lido di Jesolo & Venedig
Sista anhalten på resan! Inlägget kommer lite senare, nu är vi ju hemma. Men bättre sent än aldrig sägs det.
 
Vi lyckades till slut ta oss till Lido di Jesolo, efter att ha bett ett antal otrevliga tågpersonaler om hjälp. Och vi började första kvällen på sista platsen med att åka till sjukhuset. Ni vet de där betten jag skrev om tidigare, de aggresiva italienska knotten? Mina bett försvann. Det gjorde inte Fredriks. Han fick fler och alla svällde, kliade som tusan och blev illröda. Och när de inte gav med sig gick vi till apoteket, varpå kvinnan som jobbade där skakade på huvudet och sa: You ned doctor. Så doktor fick det bli! Herregud vilken upplevelse.
 
Till att börja med när vi kom dit så var inte turistläkaren på plats, inte vad vi kunde se i alla fall. Så istället träffade vi på en annan läkare, eller vad han nu var, längre ner i korridoren. Han tog emot Fredrik och jag satt på en stol utanför rummet med öppen dörr och väntade. Det var den hispigaste läkare jag någonsin har varit med om, shit pommes. Han andades knappt mellan frågorna, och istället för att ställa en egen diagnos frågade han Fredrik tusen gånger om vad det var. När han väl gått med på Fredriks förklaring om att det var knottbett som han verkar ha fått en allergisk reaktion på började läkare istället fråga tusen gånger om Fredrik möjligtvis tål pencillin, om han är allergisk mot pencillin, om han har tagit pencillin förut osv. När han frågat färdigt Fredrik frågade han mig samma sak om Fredrik tusen gånger till. Men efter att ha skrivit om det handskrivna receptet typ fyra gånger fick vi till slut med oss ett recept och kunde åka tillbaka till apoteket och hämta kortison. Damn.
 
 
Efter denna pers fick vi i alla fall fortsätta vår semester. Tre av de sista dagarna spenderade vi på stranden med att sola, bada, läsa och bara ha det gött. Och äta en himla massa frozen yoghurt. En av de sista dagarna åkte vi in till Venedig. Så himla fin stad! Dock är det inte riktigt läge att åka dit över dagen mitt juli, när det är packad med folk och supervarmt. Det är nog bättre att åka över kvällen eller så, men det gjorde inte vi. Vi knatade runt och såg oss omkring, åt pizza och turistade. Jag hade bilden av att vi skulle sitta med en drink vid Markusplatsen och njuta, men efter att blivit varse om att caféet skulle ha 6 Euro extra bara för att de spelade livemusik la vi benen å ryggen. Vi kom, vi såg, vi sa "helevete vad dyrt" och gick.
 
Allt som allt är vi jättenöjda med semestern och jag kände att jag inte riktigt vad redo att åka hem. En sväng till en ny destination hade inte skadat. Mer än plånboken, vill säga.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress