Whitsundays

Tji fick jag för att jag klagade på värmen. Tänk om jag vetat att jag inom 24 timmar skulle sitta på en båt i 45 km/h i regn, med våtdräkt och cyklop på mig för att regnet blev supervasst i farten. Och naturligtvis då frysa.


När båten hämtade oss från hamnen till vår Whitsundaystur var det dock fruktansvärt skönt att åka ut och fläktas på havet. Vi åkte ut bland öarna och styrde kosan på ett snorklingsställe vid barriärrevet. På grund av maneter blev vi tilldelade våtdräkter med onödigt långa ärmar och så förstås cyklop. Jäklar vad jag älskar att snorkla! Väderförhållandena var bra, om än lite blåsigt, men man såg hur bra som helst och det var så himla fint! Färgglada fiskar som man kan simma i stim med, koraller och annat fint jox som svajar i vågorna. Vi fick t.o.m simma med en sköldpadda under oss en stund! Jag såg inga Nemosar, men en massa andra fina fiskar. Och en manet, som skvalpade precis bredvid huvudet på mig. Då simmade jag jättefort en stund. Den var inte så stor, men här dödar ju allt så det är lika bra att vara på sin vakt.

När vi plaskat färdigt åkte vi till resorten vi skulle stanna på över natten. Resorten byggdes från början till en tv-serie, som jag antar var någon australiensk variant av Paradise hotel, men såldes sen till någon rik snubbe som lät hyra ut stället för 15000 dollar per natt. En dollar ligger på strax över 7 kr. Men då ingick även helikopter dit tror jag. Sedan såldes resorten vidare som turistmål. Halefuckingluja vilket lyxställe! Fredrik och jag trodde vi hade slagit på stort och bokat eget rum, men vi hade tydligen bokat ett eget hus!? Det är det ni ser på bilderna, allt det var vårt! Förutom poolen som var för alla. Dusch med glasade väggar ut i regnskogen, dubbelsäng i vilken man inte bara kunde ställa in höjden utan även hårdheten, eget kök, badkar, två stora soffor och veranda. Vad hände där liksom? Så ska jag bo när jag blir rik. På ett ställe vill säga, jag vill även ha en gård med stall hemma i Sverige och ett penthouse i London.

På kvällen fick vi mat och hängde i poolen. En av guiderna tog med oss ut i skogen också (på natten i Australien!?) för att visa oss spindlar som han dessutom matade med malar. Äckligt som fan. Bilderna gör inte alls rättvisa för varken spindelnätets eller dess hyresgäst för hur stora de var. Och snabba som satan! Vi såg även paddor (som finns precis överallt), myror och en liten pytonorm som han plockade upp i gräset. Myrorna var illgröna och smakade citron. Jag åt ingen (de åt dem alltså levande) eftersom jag kunde skylla på att de inte såg särskilt vegetariska ut, men jag skickade lite på en innan Fredrik mumsade i sig den. Och den smakade typ mer citron än en citron. På kvällen såg jag även ett par pungdjur. Förutom de två jag reser med alltså.

Efter en natt i vårt mansion vaknade vi till regn. Därav blev det faktiskt inte en enda bild av dagens utflykt, vilket känns jättetråkigt. Men att ta med mobil och kamera till en regnig strand var inte optimalt. Vi åkte till Whiteheaven Beach. En kritvit strand med riktigt finkornig, mjölig sand. Även om vädret inte var topp så var stranden det, då väderförhållandena gjorde att strandens virvelmönster kom fram, vilket var himla vackert. Det var på båten hit jag frös, i den kallblöta våtdräkten, men väl framme kunde vi värma oss i havet. Japp, havet är varmt här i de norra delarna. Lyx!

Jag önskar att jag hade bilder på stranden, men om ni Googlar Whiteheaven Beach swirls så ser ni hur det ser ut.

När tidvattnet kom in blev vi rekommenderade att strosa runt i vattnet och leta efter rockor i vattnet. Vi såg massor och även en liten hajbebis! Folk är ju galna här som tycker att man kan bada i havet med hajbebisar, men det gjorde ju jag också och jag överlevde uppenbarligen. Även här såg vi också en stor sköldpadda från båten.

Turen till Whitsundays var superfin och vi fick se massor, trots det kalla regnet. Vi blev tillbakaskjutsade till Airlie Beach där vi sov en natt till, och sedan spenderade vi ca 10 timmar dagen efter på att åka buss till Cairns. Vårt sista stopp. Fattar inte att det gått så sjukt fort.

När vi kom fram till Cairns på kvällen mötte vi upp My, mamma, Fanny och Hanna som är här sedan tidigare. Vi åt middag och drack drinkar ihop, och dagen efter åkte mamma och My vidare till Nya Zeeland.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress