Surfers Paradise

Nu ska vi se. Dagarna flyter ihop lite, men jag har nog koll på var jag gjort vad i alla fall. Ledighet <3


I förrgår lämnade vi Byron Bay och bussade vidare till Surfers Paradise. Det tog bara ca en timme, och när vi kom fram hade vi hela dagen kvar i princip. Surfers Paradise var en lite större stad än Byron, eller p turnstone högre med sina skyskrapor. Och så. Jävla. Varmt. Vi checkade in på våra hostel (jag, Fredrik och Nic bodde på ett och mamma, My, Fanny och Hanna som också åker med bodde på ett annat längre ner på samma gata. Hostel utan AC denna gång, i delad sovsal med 20 sängplatser. Eftersom att det var svinvarmt everywhere blev stranden det mest uthärdliga alternativtet,så vi gick dit.

Något som stör mig (en flashpackers bekännelse) är att de inte hyr ut solstolar på stränderna här. What's uo with that!? Dem skulle kunna tjäna multum och jag skulle kunna vara på stranden utan att lida skinnet av mig i värmen och istället ligga under ett parasoll med en bok. Men icke, man får vackert dränka sig i solskyddsfaktor och lägga sig i solen och långsamt dö. Och så finns det dem som säger att det är skönt. Blows my mind.

Vi svettades några timmar på stranden, och jag tog en liten prommis också. Kan nu även lägga till fler maneter och även en rocka på min djur-lista, då det låg några döingar uppspolade på stranden. Jättestora, och rockan var längre än fingertopp till fingertopp om jag sträcker ut armarna. Hade tyvärr inte kameran på mig då. Men den var i och för sig ändå död.

Efter strandhugg gick vi tillbaks och duschade. Duschmunstycket var i höjd med mina ögon och sprutade mer vatten uppåt och bakåt än nedåt, så det blev lite konstrande. Men sedan var jag säkert svettfri i flera sekunder. Och det var ju skönt.

Vi promenerade ner på stan på kvällen och såg oss om. Gick in och ut ur butiker, åt frozen yoghurt och tittade på folk. Sa jag förresten att det finns en massa flygande hundar här? Alltså sånna där som ser ut som fladdermöss, fast dem är jäääättestora. Det gör det i alla fall och dem är riktigt häftiga!

Vi hade bara en natt i Surfers, så igår åkte vi vidare igen. Denna gång till Noosa, där vi är just nu. Vi kom fram på eftermiddagen efter byte med buss i Brisbane och checkade in på nästa hostel. Nomads, en hostelkedja här, har fått för sig att man ska checka in via en app för att det går såå mycket fortare. Vad dem egentligen menar är att personalen behöver göra mindre, men vi får ändå köa lika mycket för att sedan få nycklarna. Så det gjorde vi väl då. Länge. Så när vi väl fått vårt rum hade eftermiddagen gått över till kväll.

Igår kväll gick vi ut och käkade thaimat, mums! Vi promenerade, handlade frulle och sedan spelade vi kort. Det blev en riktigt mysig kväll.

Noosa verkar vara pyttelitet. Idag (vi har alltså sovit första natten här nu) ska vi ut i nationalparken som ligger här och vandra.

Lite bilder från Surfers Paradise. Utom den sista förresten, den tog jag här i Noosa igår kväll. Den första bilden är på en glass, Golden Gaytime. Älskar namnet. Var väldigt lik 88an.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress