En dag i Brighton
Igår flydde jag & Sarah storstadshettan & tog med pick & pack till Brighton i stället. Brighton är perfekt om man vill komma ifrån London bara för en dag för att njuta av sommaren, det tar bara drygt en timme med tåget & kostar inte så farligt mycket.
 
Vi började dagen på stranden, vädret var perfet. Inte för varmt, men ändå väldigt varmt. Havet var däremot inte alls varmt tyckte vi, men vi badade lite ändå. Ska det vara så ska det! Annars satt vi mest där & snattrade, käkade körsbär & drack vatten. Åh, & somnade... Båda två. Oturligt nog somnade jag med facet mot solen, framåt kvällen började skinnet hetta som tusan & jag blev röd som en tomat. En blank tomat.
 
 
När vi insåg att jag kommer att bränna mig så lämnade vi stranden & promenerade lite i stan & även på piren. Det är så himla mysig i Brighton med deras lanes, små gator & hus. En, vad jag skulle kalla, ganska stor stad, men med en småstadskänsla. Vi gick in i några butiker & lite parker. Vi såg även den här enorma ugglan! Man kunde betala för att hålla den, & de hade fler ugglor också. Häftig att se, mindre häftigt att se att fötterna var tejpade & att de var fastbundna med små rep allihopa.
 
 
På kvällen gick vi på restaurang, The Courtyard, & åt fishpie. Supergott! Valde just fisk eftersom Brighton ligger precis vid havet, & vi blev inte besvikna. Det var någon vit fisk, lax, räkor, potatismos, sås & ost. Jag antar att vi hemma skulle kalla det för en gratäng. Men de är ju lite annorlunda här, britterna... Jag var i alla fall himla glad över maten. Tack & lov har jag inte blivit med på någon bild med mitt red-face. Det tog ett tag innan det kickade in, men när vi satt på puben Lion & Lobster senare under kvällen var jag ingen vacker syn, haha!
 
 
Tog typ sista tåget hem till London igen. Sen när vi kom fram var det nattbussar som gällde, så sammanlagt tog det tre timmar för mig att ta mig hem till sängen. Men det gjorde inget, jag var jättenöjd efter en lång dag med min goa vän!
Kajsa (dvärgen)

ÅÅÅÅH! Lion & Lobster är ju den bästa puben i hela Brighton. Har fina minnen därifrån. Visste du att det tydligen enligt ryktet varit obduktionshus eller något sådant...haha!

Svar: Ja vi hade väl för oss att det var den du nämnt förut! Den var supercharmig verkligen! Obduktionshuskänsla hade jag dock inte, men det kanske är för att stället renoverats sen dess...? Hm. Tål att forskas i! ;)
Kajsa Lindström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress