Open House London & en stor näsa!
I söndag var det Open House London här! Det innebär att det finns tillgång att komma in på platser som vanligen inte är öppna för  allmänheten. På vissa ställen hade de också guidade turer. Helst hade vi velat komm in i The Gherkin (Gurkan) eller The Shard. Men eftersom alla andra också vill det så måste man först vinna en tävling, vilket vi inte gjorde. Så istället gick vi till 55 Baker Street, The UK Supreme Court & täkte även gå in på Westminster Hall, fast kön in till sistnämnda var  en timme lång så det pallade vi inte.
 
Först var vi till 55 Baker Street som är designad av samma snubbe som designat t.ex Gurkan - vilket syns på diamantformerna som finns överallt. Där inne finns en massa viktiga kontor & byggnaden ägs av två bröder vid namn Livinstone, som äger svindyra byggnade runtom i hela Europa. Eller var det hela världen...? Hursomhavet så ska jag & Sarah gifta oss med varsin brorsa.
 
 
Sedan åkte vi till The UK Supreme Court, där fick vi köa lite först innan vi kom in. & gå igenom sånna där grejer man går igenom på flygplatser. Ni vet, som piper om man bär på knivar eller så. De har faktiskt sånna på vissa nattklubbar här också. Superambitiösa. Första rummet i domstolen blev mitt favoritrum! När jag har gift med en av Livingstonebrorsorna ska jag säga till honom att jag vill ha ett sånt här rum med väggarna fulla med böcker & en mysig soffgrupp. Stegarna är viktiga också, & så skulle jag vilja lägga till en eldstad... Mums!
 
 
Tog även en bild på vad jag tycker är något av det charmigaste med London som stad; massor med smala hus intryckta huller om buller, & mysiga pubar längst ner!
 
 
& en sista bild - lite fun fact! På vägen som går från Trafalgar Square & upp mot Buckingham Palace finns en "tunnel" eller vad man ska säga. Någon gång för länge sedan brukade en viktig duke rida förbi där varje dag. Han hade en väldigt stor näsa, & bara för att reta honom satte man upp en näsa på väggen i tunneln där han red förbi. Idag går det en bilväg där bredvid, & om man rider förbi petar man på näsan för att få tur!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress